Telenet past privacyvoorwaarden aan

Telenet gaat zijn privacy beleid aanpassen na kritiek door de Privacycommissie over het opt-out principe dat zij hanteerden. Dat gebeurde na een onderzoek dat werd ingesteld na de invoering van gepersonaliseerde reclame door Telenet.


Volgens de staatssecretaris voor Privacy, Philippe De Backer, zijn de privacycommissie en Telenet tot een overeenstemming gekomen voor aanpassing van het beleid. In het vernieuwde privacy beleid gaat Telenet de ‘toestemming van gebruikers’ meer centraal stellen. Klanten moeten vanaf nu expliciete toestemming geven voor het delen van de gegevens met de provider.

Vorig jaar september is Telenet gestart met het uitzenden van gepersonaliseerd tv-reclame. Aan de hand van diverse algoritmes werd een kijkprofiel opgesteld en werden bepaalde reclames getoond. Klanten die de gegevens niet wilde delen met Telenet, moesten dit zelf aanpassen. Het kwam de Belgische provider op veel kritiek te staan dat zij voor deze manier kozen en daarom werd een onderzoek ingesteld.

Wanneer Telenet zijn privacyvoorwaarden precies gaat wijzigen is nog niet duidelijk.

Nieuwsbericht geschreven door het ADSL & Breedband team op 20 juli 2017.